Szukacie oryginalnych dekoracji ściennych, które pozwolą wam odświeżyć wnętrza? Możecie mieć dopracowany styl i zorganizowany budżet, ale nie zapomnijcie wziąć pod uwagę rozmiaru i kształtu. Plakat o odpowiednich wymiarach i orientacji może całkowicie odmienić pomieszczenie, podczas gdy dokładnie ten sam wizerunek w niewłaściwym rozmiarze może wyglądać jak powieszony zupełnie przypadkowo. Jeśli doskwierają wam puste ściany, i nie wiecie, od czego zacząć, przeczytajcie nasze wskazówki i porady, jak znaleźć doskonałe proporcje dekoracji ściennych.
Plakat - rozmiar w aranżacji wnętrza
Rozmiar plakatów, które zamierzacie umieścić na ścianach, nie powinien być przypadkowy, chyba że waszym pomysłem na wnętrze jest chaotyczna feeria barw. W innym przypadku rozmiar plakatów powinien być dyktowany przez efekt, jaki chcecie osiągnąć. Oto kilka sugestii:
- Wzajemna harmonia
Można grupować różne plakaty, tworząc ścianę w galerii - stworzy to poczucie solidności, ciągłości i przepływu. Grupowanie podobnych obiektów razem to dobrze znana metoda projektowa, która zawsze działa. Efekt galerii można stworzyć łatwo poprzez umieszczenie plakatów w identycznych ramach galerii. Jeśli wolisz bardziej tradycyjny wygląd, użyj plakatów o tej samej tematyce i tej samej wielkości: będą one dobrze wyglądać, powieszone nad sofą lub stołem w jadalni. Możesz zgrupować je w 3 i zawiesić w jednym rzędzie, jeśli masz niski sufit, lub zgrupować je w 4, lub 6 i zawiesić w dwóch rzędach, jeśli sufit jest wysoki. - Symetria i asymetriaa
Możliwe jest również układanie kompozycji poprzez mieszanie rozmiarów i kształtów: symetrycznie i asymetrycznie. W takim przypadku rozważ ogólny motyw lub styl. W niektórych przypadkach odpowiednie będą kontrastujące ze sobą opcje. Przy asymetrycznym układzie użyj plakatów o różnych rozmiarach, najlepiej od A0 do A3 z jednym, tematycznym motywem. Odległości między plakatami nie powinny być duże (7-10 cm). Asymetryczny układ zawsze dodaje pomieszczeniu dynamiki i energii. Obrazy, plakaty czy zdjęcia o tych samych wymiarach i ramkach doskonale nadają się do symetrycznej aranżacji. Można również kierować się zasadą roju, kiedy obrazki, plakaty lub zdjęcia są rozmieszczone wokół jednego głównego obrazu.
Jeśli masz wątpliwości, idź na całość: jeśli kupujesz pracę bez mierzenia jej wymiarów, zwykle bezpieczniej jest popełnić błąd, wybierając coś większego. Chcesz, aby Twoja grafika wyróżniała się i uzupełniała Twoją przestrzeń, tymczasem pusta przestrzeń na ścianie może przytłoczyć zbyt małą dekorację wiszącą pośrodku niej. Wyobraź sobie, że twoja grafika łączy kropki w twoim pokoju, wiążąc ze sobą kanapę, lampy i inne dzieła sztuki - plakat, który jest zbyt mały, będzie unosił się między kropkami, zamiast łączyć je w spójną przestrzeń.
Formaty plakatów
Jeżeli chcesz znać dokładne rozmiary plakatów, skorzystaj z uniwersalnego formatowania ich wymiarów. Najczęściej drukowane formaty plakatów to A – czyli format zasadniczy. Formaty B i C to formaty pomocnicze.
Nie ma jednej, ogólnie obowiązującej definicji, określającej minimalny standardowy rozmiar plakatu, formaty w różnych krajach różnią się ilością milimetrów w długości i szerokości. Poza tym w krajach anglojęzycznych, do ustalania wymiarów plakatów używa się cali jako jednostki długości.
Symbole i wymiary arkuszy drukowanych w formacie A:
- A0, wymiar: 841 x 1189 mm (w poziomie: 1189 x 841 mm)
- A1, wymiar: 594 x 841 mm (w poziomie: 841 x 594 mm)
- A2, wymiar: 420 x 594 mm (w poziomie: 594 x 420 mm)
- A3, wymiar: 297 x 420 mm (w poziomie: 420 x 297 mm)
- A4, wymiar: 210 x 297 mm (w poziomie: 297 x 210 mm)
- A5, wymiar: 148 x 210 mm (w poziomie: 210 x 148 mm)
- A6, wymiar: 105 x 148 mm (w poziomie: 148 x 105 mm)
- A7, wymiar: 74 x 105 mm (w poziomie: 105 x 74 mm)
Duże plakaty najlepiej będą prezentować się w przestronnych wnętrzach. Stanowić będą jeden wyrazisty element, mogą również być uzupełnione kilkoma małymi. Dzięki dużej powierzchni są zauważalne od razu po wejściu do pomieszczenia i często są punktem odniesienia do reszty wystroju, tworzącego styl. Plakaty o uśrednionej wielkości doskonale nadają się na klasyczną galerię ustawioną w równym rzędzie lub rzędach. Plakaty małe nadają się najlepiej do galerii asymetrycznej, nieregularnego zbioru plakatów lub galerii o orientacji pionowej.
Wokół formatu - dodatkowe cechy aranżacji
- Orientacja
Decydując się na orientację, weź pod uwagę kształt dostępnej przestrzeni na ścianie, na przykład, jak kształtuje się przestrzeń między dwoma oknami? Wybierz pracę w orientacji pionowej, aby stworzyć poczucie wysokości i otwartości, lub umieść dekorację poziomo, aby wypełnić na przykład pustą ścianę za stołem w jadalni. - Umieszczenie
W galeriach sztuki, dwuwymiarowe prace są zazwyczaj wieszane w taki sposób, aby środek dzieła znajdował się na wysokości oczu (około 150 cm od podłogi). Ten standard jest przydatną zasadą przy wieszaniu plakatów. Kiedy w grę wchodzi kanapa, wezgłowie, gzyms kominka lub inny mebel, należy upewnić się, że plakat ma trochę przestrzeni i zachowuje spójność z innymi elementami. Generalnie oznacza to zawieszenie pracy od 15 do 30 cm nad górną częścią mebla. W przypadku plakatu służącego jako centralny punkt na pustej ścianie np. zasada powinna pozostać taka sama. - Odległości między częściami galerii
Jeśli kilka mniejszych elementów, zawieszonych blisko siebie na podobieństwo mozaiki, to wasza wymarzona aranżacja, podkreślcie ją starannym ułożeniem. Nie ma bowiem nic lepszego, jak doskonale zaplanowana improwizacja. Należy umieścić większe dzieła sztuki na ścianie salonu w odległości od 8 do 10 cm od siebie, a małe prace od 5 do 8 cm.
Dekoracja ścienna z użyciem plakatów nie jest nowym pomysłem, jednak w dalszym ciągu pozostaje hitem. Plakaty są uniwersalne, niezobowiązujące i estetyczne. Swoboda użycia plakatu pozwala łączyć na pierwszy rzut oka niekompatybilne kolory i kształty, które złożą się na niepowtarzalne i zapadające w pamięć wnętrze. Potraktujcie ten tekst, jako uzupełnienie waszych preferencji i ulubionego stylu.